i

Τουρισμός & προώθηση της βιοποικιλότητας PDF Εκτύπωση E-mail
Τετάρτη, 30 Σεπτέμβριος 2009 18:37
Η προστασία της φύσης για την προώθηση της βιοποικιλότητας συχνά υποδηλώνει περιορισμό των οικονομικών ευκαιριών. Μπορεί ο τουρισμός να προωθήσει τη βιοποικιλότητα;

Σύμφωνα με τους συμμετέχοντες σε σύνοδο της Πράσινης Εβδομάδας 2006, η προσεκτική διαχείριση του τουρισμού και άλλων δραστηριοτήτων μπορεί να προστατέψει τη φύση υποστηρίζοντας ταυτόχρονα και την ευημερία των τοπικών κοινωνιών.

 

«Το είδατε;», η συνεπαρμένη κραυγή ενός νεαρού τουρίστα στο πάρκο του Δέλτα του Odra στην Πολωνία είναι χαρακτηριστική του ενθουσιασμού για τη φύση που μπορεί να εμπνεύσει ο οικοτουρισμός. Ο Kazimierz Rabski του Συνδέσμου της Πολωνικής Ακτογραμμής βλέπει την προσέλκυση τουριστών ως μια προσέγγιση «από τη βάση προς την κορυφή» για την υλοποίηση του προγράμματος προστατευμένων περιοχών Natura 2000 της Κοινότητας.

Το βασικό αξιοθέατο στο πάρκο του Δέλτα του Odra είναι τα πτηνά. Έχουν καταγραφεί περισσότερα από 160 είδη, και ο αριθμός αυξάνεται κάθε χρόνο. Τα νέα είναι καλά και για την τοπική κοινωνία: ο τουρισμός δημιουργεί θέσεις εργασίας στη βορειοδυτική Πολωνία, η οποία υποφέρει από μακροχρόνια κοινωνική υστέρηση.

Εξειδικευμένο προϊόν

Ο Richard Denman, της Tourism Company, τόνισε την ανάγκη διαφοροποίησης ανάμεσα στον «εξειδικευμένο οικοτουρισμό» και τις πρωτοβουλίες για την προώθηση του αειφόρου γενικού τουρισμού, ενώ υπογράμμισε την υιοθέτηση εθελοντικής εισφοράς για τις υπηρεσίες που παρέχονται στο Lake District της Αγγλίας, η οποία εισφορά χρησιμοποιείται αποκλειστικά για τοπικές εργασίες συντήρησης. Ο Denman περιέγραψε επίσης την εκστρατεία WildScotland, μια συνεργασία περίπου 30 ανεξάρτητων επιχειρήσεων οικοτουρισμού, με τη χρήση κοινού λογότυπου και διαφημιστικής προβολής. Το δίκτυο πλέον παρέχει περίπου 3000 θέσεις εργασίας στα Highlands της Σκωτίας κάθε χρόνο.

Ο Herbert Hamele της Ecotrans παρουσίασε τις εξελίξεις στην περιφέρεια Eifel της Γερμανίας, όπου υποστηρίζεται η προώθηση περιφερειακών προϊόντων υψηλής ποιότητας, καθώς και τουριστικές υπηρεσίες μέσω της σήμανσης. Το σχέδιο τελικά θα είναι αυτοχρηματοδοτούμενο, και έχει ήδη αυξήσει τα έσοδα πολλών επιχειρήσεων της περιφέρειας. Πρόσθετο πλεονέκτημα ήταν η αυξημένη συνοχή και σύμπνοια στην περιφέρεια. «Η πρωτοβουλία ανέπτυξε ένα αίσθημα συντροφικότητας - εκτός από το ότι επέτρεψε στους ανθρώπους να "αγοράζουν οικολογικά"», ανέφερε ο Hamele.

Μια αντίστοιχη πρωτοβουλία στη Δημοκρατία της Τσεχίας είναι η χρήση της σήμανσης ως εργαλείο για την προώθηση διαφόρων τοπικών προϊόντων από τρεις περιοχές του δικτύου Natura 2000. Ο Tomas Kazmierski του Τσεχικού Περιφερειακού Περιβαλλοντικού Κέντρου σχολίασε ότι έντονο ενδιαφέρον για την ιδέα, που χρηματοδοτείται από εισφορά 0,3% επί των τοπικά πιστοποιημένων προϊόντων, έχει δείξει η Εθνική Υπηρεσία Πάρκων των ΗΠΑ.

Το λογότυπο της Bioland (Γερμανική Ομοσπονδία Βιοκαλλιεργητών) έχει μια ιστορία 35 ετών και είναι το πλέον αναγνωρίσιμο σήμα βιολογικής καλλιέργειας στη Γερμανία. Ο σύνεδρος της Πράσινης Εβδομάδας Thomas Dosch περιέγραψε πώς οι βιολογικές καλλιέργειες έχουν ενισχύσει τη βιοποικιλότητα και έχουν δημιουργήσει θέσεις εργασίας σε αγροτικές κοινότητες της Γερμανίας.

Η αναπτυξιακή διάσταση

Ο Everardus Hartog της Επιτροπής τόνισε ότι πριν από 30 χρόνια υπήρχε ελάχιστο κοινό έδαφος ανάμεσα στην περιβαλλοντική ανάπτυξη και την οικονομική ανάπτυξη. «Σήμερα αυτά τα δύο είναι αλληλένδετα», είπε, και η ορθή χρήση του οικοτουρισμού είναι ένα έγκυρο εργαλείο για την οικονομική ανάπτυξη. Υπογράμμισε επίσης τη δυνατότητα χρήσης της περιφερειακής και διαρθρωτικής χρηματοδότησης της ΕΕ για την προώθηση τέτοιων έργων. Για τον Hartog το γεγονός ότι η Εθνική Υπηρεσία Πάρκων των ΗΠΑ ενδιαφέρθηκε για την εμπειρία των Τσέχων δεν ήταν έκπληξη. «Η ΕΕ είναι παγκόσμιος ηγέτης στα «οικολογικά προϊόντα» και την περιβαλλοντική πολιτική», δήλωσε.

Συνοψίζοντας τη σύνοδο, ο συντονιστής Günter Liebel του Αυστριακού Υπουργείου Γεωργίας, Δασοκομίας, Περιβάλλοντος και Διαχείρισης Υδάτων είπε ότι η φύση είναι καλή πηγή ανάπτυξης. Παρότι δεν είναι εύκολο να συνδεθεί η περιβαλλοντική προστασία και η βιοποικιλότητα με την οικονομική ανάπτυξη, συμπέρανε, τα ευρωπαϊκά παραδείγματα αποδεικνύουν ότι είναι εφικτό, αρκεί να υπάρχει η σωστή ισορροπία.


Πηγή: Περιβάλλον για τους Ευρωπαίους

http://ec.europa.eu/environment/news/efe/25bis/article_4254_el.htm

 

Κοινωνική Δικτύωση

Όλα τα
Facebook του δικτύου

fb trnsp

Ενδιαφέροντα Blogs

Όλα τα
Blogs του δικτύου

blog trnsp

Hellas2Day

hellasday2

ILoveAthens

i love athens

Βασίλης Τακτικός

Βασίλης Τακτικός - προσωπικός ιστότοπος

Συνδεδεμένοι

Έχουμε 213 επισκέπτες συνδεδεμένους

Επιισκέπτες

web counter